Search for:

Bing Ads biedt ongeveer dezelfde mogelijkheden en functies als Google Ads, behoudens een sterk verschil in gebruiksvriendelijkheid.

Waar het met Google Ads relatief gemakkelijk is om conversies te tracken (zowel voor leads als voor e-commerce) is dit bij Bing veel minder eenvoudig.

In dit artikel bespreek ik hoe conversietracking kan worden ingesteld in combinatie met Google Tag Manager.

Stap 1: Conversion tracking instellen in Bing

Klik op het tabblad ‘Conversion tracking’.

Dat vind je links onderaan de Bing-interface.

Stap 2: de Bing UET-tag instellen

De UET-code (universal event tracking) van Bing zorgt ervoor dat je remarketinglijsten kan aanleggen en conversies kan tracken.

Hiervoor moet een code worden gegenereerd in de Bing interface. Hieruit volgt een pixel dat je op alle pagina’s moet laten laden in Google Tag Manager.

Stap 3: de UET-pixel koppelen in Google Tag Manager

Ga naar GTM, maak een nieuwe tag aan en geef deze de ID van je Bing-UET. Deze vind je in de Bing-interface en vind je ook terug in het script dat Bing heeft gegenereerd voor jou. Je zal zien dat GTM een voorinstelling heeft voor Bing Ads. Wil je dit liever niet, dan kan je als tagtype ook ‘custom html’ kiezen en hierin het volledige script plakken.

Zorg dat het script wordt getriggerd bij alle paginaweergaven (All Pages).

Stap 4: Conversiedoelen aanmaken

Eens de UET-tag is geactiveerd, geeft Bing je de mogelijkheid om conversiedoelen aan te maken. Hier wordt het wat moeilijker als je event based doelen wilt aanmaken (klik op downloadknop, conversies zonder aparte bedankingspagina, …)

Microsoft geeft zelf een handleiding uit op deze pagina maar deze is niet zo duidelijk. Hier tracht ik met dit artikel meer duidelijkheid te brengen.

1: Geef je nieuwe conversie een naam naar keuze en selecteer ‘Event’ als conversietype.

2: Kies een Category en Action voor je Custom Event

Ter info: meer informatie hierover vind je op deze pagina. Aanvullend: bekijk hier de paginabron van hoe Bing verschillende custom events voorstelt.

UET setup

Let goed op wat Bing schrijft onderaan de module: To meet product conversion goal requirements, you’ll need to customize your UET tag tracking code to report custom events. As long as you haven’t done any customization to your UET tag, you can simply add the following code to your tag.

We hebben dus twee manieren om de nieuwe conversie te gaan meten: ofwel gebruiken we een nieuw script, ofwel passen we de bestaande UET tag aan. Als je kiest voor die laatste optie, klik dan gewoon op ‘opslaan’ en je zal een nieuwe UET tag krijgen van Bing. Vervang deze in GTM met je bestaande UET-tag.

Methode 1: werken met een nieuw script

Het script dat hieruit volgt (zie de setup in de screenshot) zou er zo uitzien:

<script>

(function(w,d,t,r,u){var f,n,i;w[u]=w[u]||[],f=function(){var o={ti:"17181325"};o.q=w[u],w[u]=new UET(o),w[u].push("pageLoad")},n=d.createElement(t),n.src=r,n.async=1,n.onload=n.onreadystatechange=function(){var s=this.readyState;s&&s!=="loaded"&&s!=="complete"||(f(),n.onload=n.onreadystatechange=null)},i=d.getElementsByTagName(t)[0],i.parentNode.insertBefore(n,i)})(window,document,"script","//bat.bing.com/bat.js","uetq");

window.uetq = window.uetq || [];

window.uetq.push('event', 'Start aanvraag', {'event_category': 'Conversion'});

</script>

We gaan naar GTM en voegen het script toe als tag.

Write A Comment