Search for:

Een yacht survey is een alomvattende check-up van een jacht dat te koop wordt aangeboden. De koper van een jacht zal natuurlijk zeker willen zijn dat hij geen kat in een zak koopt. Veel mensen met een motorjacht of zeiljacht kennen hier niet genoeg van om een goed oordeel te kunnen vellen over de waarde van een tweedehands jacht. Daarom schakelen zij vaak een jacht surveyor in om de boot helemaal te inspecteren op verborgen schade, zwaktes en sterktes.

Een van onze partners waarmee wij samenwerken en waarvoor wij de website hebben gebouwd via Varamedia BV is BYSC.be. BYSC staat voor Belgian Yacht Survey & Consult en is gevestigd in Nieuwpoort, België.

Yacht Surveys

Bij BYSC kunt u terecht voor aankoopkeuringen, expertises, conflictbemiddeling in maritieme zaken, transport van uw vaartuig, vaarlessen en zoveel meer. Dit voor zowel yachten, zeilschepen als woonboten.

BYSC is gespecialiseerd in alle merken van jachten.

Waarop moet je letten als je een yacht koopt?

Op welke punten letten om een goede boot te kopen of aan te bieden?
BYSC overloopt een waslijst aan controlepunten vooraleer een yacht wordt goedgekeurd voor verkoop. In de meeste gevallen mankeert het bij tweedehands jachten natuurlijk aan één van deze puntjes, wat u als verkoper extra onderhandelingsruimte geeft om de prijs van het jacht te doen dalen.

Het is vanzelfsprekend dat u als verkoper ook zorgt voor een gekeurd jacht, zodat er nooit onverwachte juridische problemen opduiken achteraf.

1. MOTOR(EN)

  1. Olie (viscositeit, peil, … )
  2. Onderhoudsbeurten (+ facturen)
  3. Lekkages ? (natte of vette leidingen, wanden, bilges, etc, …)
  4. Flexibele darmen (scheuren en barsten bij versterven, goed vastzitten)
  5. Schroefas: indien watergesmeerd kan er in gebruik een kleine hoeveelheid water druppelen. Bij stilliggen mag dat niet. Vetgesmeerd: Smeernippels en eventueel automatische vetpompen in goede staat? Er mag nooit water insijpelen. De schroefas kan steeds met de hand in beide richtingen worden gedraaid, controleer
    op egale draaibeweging, en lateraal op speling.
  6. Controleer de draaiuren van de motor(en). Is /zijn de motor(en) ooit gereviseerd?
  7. Werking pompen & filters jaarlijks vervangen?
  8. Wierpotten nakijken op lekken en vervuilde inhoud
  9. Starten & warmdraaien, re-check oliepeil. Te veel witte rook wijst op vocht, blauwe
    rook op olieverbruik, grijze of zwarte rook op slechte verbranding.
  10. (Start- & huishoud-) batterijen conditie en leeftijd? Normaal worden batterijen 5-
    jaarlijks vervangen.

2. ELEKTRONIKA

Lenspompen (bilge on/off en vlotters controleren) Zijn er wettelijk verplichte
handmatige lenspompen?

Waterpompen en kranen (externe motorkoeling)

Bedrading (origineel van fabrikant of later bijgeplaatst en hoe?)

Zekeringen & kast(en)

Verwarming testen (laatste onderhoudsbeurt + factuur)

Airco + pompen & filters!

3. HELM & BESTURING

  1. Boegschroef – hekschroef ? (+ korte test)
  2. Aut. Piloot?
  3. GPS – Plotter(s) & radar (rotatie en beeld) testen
  4. Marifoon(s) (ATIS ?)
  5. Throttles (proberen)
  6. Roer op speling en reactie controleren
  7. Flybridge (of tweede besturing) testen
  8. Ankerlier(en) testen
  9. Navigatie (lichten, etc)

4. SANITAIR

  1. Alle kranen (warm, koud)
  2. WC’s (doorspoelen!)
  3. Kombuis toestellen (frigo’s, fornuis, etc)
  4. Afvoeren en toevoeren water controleren op lekken en roest ! Ook afsluitrubbers en
    huiddoorvoeren moeten flexibel zijn, mogen niet afbrokkelen of kleur afgeven.
  5. Grijs- & zwartwater tank ? (grijs = sanitair afvalwater, zwart = WC afvalwater)

5. ROMP & OPBOUW

  1. (Teak) dekken (& rubbering) + afwateringskanalen bekijken
  2. Staat en verkalking polyester, wanneer laatst gewaxt ?
    Bij stalen boten : is er onderhoudsvriendelijkere 2-componenten lak aangebracht?
  3. Blaasjes (met zure inhoud) op het polyester / gelcoat wijzen op osmose, net zoals roest
    voor staal te vermijden is.
  4. Antifouling & anodes, wanneer laatst vernieuwd ? (+facturen, of vraag minstens naar recente
    foto’s indien de boot te water ligt, de waterlijn zegt ook veel)
  5. Chroom & inox controleren op verwering
  6. Inox, rubbers en afvoerkanalen ramen
  7. Bimini, afdekzeil, winterzeilen, … wanneer laatst behandeld tegen UV-schade en
    aanslagvorming ? Werken de sluitingen ? Zijn er barsten of scheuren ?
  8. Luiken en waterdichte afsluiters, ook rubbers !
  9. Ankers en kettingen werking (hoeveel meter ketting + touw ?)

6. KAJUITEN

  1. Kijk onder alle matrassen
  2. Alle kajuiten gelijkmatig controleren op vochtplekken
  3. Is de vloer overal aan boord overal stevig en gelijkmatig ? Kijk ook onder de
    vloerbedekking indien mogelijk.
  4. Test alle schakelaars, knoppen, ramen open/ dicht, etc.

7. BEVEILIGING

  1. Sloten & sleutels (alarm?)
  2. Brandblussers gekeurd ? (ook automatische en in motorcompartiment)

8. EXTRA’s

  1. Bijboot (& davits)
  2. Gangway test indien aanwezig (kijk goed na op olielekken en verstorven leidingen)
  3. Fenders, bollen & lijnen
  4. Zwemvesten en reddingapparatuur, noodsignalen, verbanddoos

9. DOCUMENTEN

  1. Handleidingen, nautische kaarten, factuur historie, etc.
  2. Vlaggenbrief, immatriculatie, VHF-ATIS, FD-nr, registratienr. ?
  3. Vraag naar verzekering (BA – vaar – casco – …) (oudere boten vereisen soms een extra nazicht
    door een verzekeringsexpert)
  4. Vrij van BTW en schuld (verklaring door verkoper is reeds opgenomen in de Nauticus overeenkomst)

10. VRAGEN STELLEN

  1. Hou je vooral niet in om vragen te stellen aan de verkoper. Hij is het best op de hoogte en het kan je nodeloze zoektochten besparen.

11. BUDGET VAN HET YACHT

  1. Hou je eigen budget in het achterhoofd, een boot vraagt onderhoud en af en toe een herstelling. Bereken daarom steeds minimaal 10% van de aankoopwaarde als jaarlijks onderhoudsbudget.

12. EIGEN GEVOEL

  1. Vertrouw op je eigen gevoel aan boord. Er zit waarheid in het gezegde “Een boot kies je niet zelf, de boot kiest jou.”

Meer informatie: https://www.bysc.be/