Websiteverkeer: een website kan niet zonder. Een website die geen webverkeer aantrekt, is een elektronische brochure. Da’s perfect oké, maar dan moet de marketing elders gebeuren, via offline kanalen of via mond-aan-mondreclame. En da’s een uitstekende strategie voor sommige sectoren.
Anderzijds geldt in veel sectoren dat de lead generatie moet gebeuren via de digitale weg. Slechts een minderheid van de bedrijven geeft aan dat zij geen online lead generatie nodig hebben en dat de natuurlijke instroom van aanvragen voldoende is.
Dus zitten we met het vraagstuk: webverkeer of traffic. Het is belangrijk dat de website gebouwd is om dit aan te trekken. Maar ook hier kan vervuiling optreden en is niet al het webverkeer even relevant.
Een goede website heeft een grote SEO-waarde en trekt veel goede traffic aan. In dit artikel beschrijf ik het verschil tussen goed traffic en minder waardevol webverkeer.
Wat is goed webverkeer?
Ik heb twee websites in dezelfde niche, waarbij de ene website veel relevant webverkeer aantrekt (dat converteert) en de andere veel niet-relevant webverkeer aantrekt (omdat het op vlak van SEO scoort op de verkeerde zoekwoorden).
Voorbeeld 1: de website met het beste webverkeer, heeft veel minder bezoekers (1585 in de evaluatieperiode) maar wel met een conversieratio van 4,78 procent.

Voorbeeld 2: de website met het minst kwalitatieve webverkeer, haalde in de evaluatieperiode zo’n 8.765 bezoekers, waarvan slechts een minderheid (0,59 procent) converteerde.

Veel bezoekers op de website betekent niet automatisch veel conversies
Een website met veel websiteverkeer geeft geen automatische garantie op een hoog rendement. Het is het juiste webverkeer dat zorgt voor een rendement. Dat betekent: hoog ranken op de juiste zoekwoorden.
Een voorbeeld: stel dat je in Google gerangschikt wordt op ‘kelder renoveren’, dan zal je als renovatiebedrijf vanzelfsprekend de juiste profielen vinden: namelijk mensen die hun kelder willen laten renoveren. In deze zoekopdracht schuilt de juiste intentie: namelijk de wil om de kelder mooi te maken.
Stel dat je met datzelfde renovatiebedrijf hoog rangschikt op de positie “luchtvochtigheid in kelder verlagen”, dan zal je voornamelijk mensen aantrekken die totaal geen intentie hebben om hun kelder te renoveren. Hoogstens zullen zij overwegen om een ventilatiesysteem te installeren, of een mobiele ventilator aan te kopen. Zij zijn veel meer een doelgroep voor bol.com, waar ze luchtontvochtigers kunnen aankopen, dan voor jouw renovatiebedrijf.
Bottom line: kies de juiste zoekwoorden met de juiste zoekintenties. De juiste content analyse en zoekwoordonderzoek is het fundament van elke succesvolle website.